Grøn Detail

Det skal være nemt at bidrage til den grønne omstilling i Aalborg – også for byens detailhandel. Derfor introducerer Aalborg Kommune nu Grøn Detail, som er en miljømærkning for butikker og restauranter, der ønsker at sætte fokus på bæredygtighed.

Aalborg-projekt

I 2009 blev den landsdækkende kampagne ’Grøn Butik’ skudt i luften. Og her blev det klart, at Aalborg vrimler med butikker, der gerne vil være grønnere. Både specialbutikker og kædebutikker meldte sig ind i bæredygtighedskampen, og mere end 118 butikker blev en del af netværket. Den landsdækkende kampagne er nu ophørt, og derfor har Aalborg Kommune introduceret en aalborgensisk pendant: Grøn Detail. Butikker med mærkningen ’Grøn Butik’ får selvfølgelig mulighed for at være en del af det nye tiltag, og samtidig håber man, at masser af nye kommer til.

Vigtig for den grønne omstilling

Detailhandlen er en vigtig aktør i den grønne omstilling, og flere og flere butikker deltager aktivt i kampen for en grønnere kommune – nogle får flere fairtrade-produkter i handlen, mens andre satser på bæredygtige alternativer til plastikposer og engangsemballager. Nogle re-tænker deres brug af nattebelysning, mens andre sætter fokus på vand- og varmeforbruget. Mulighederne for at bidrage til en er nærmest uendelige, og det skal Grøn Detail sætte fokus på.

Screening og indspark

Butikker, der ønsker at få miljømærkningen ’Grøn Detail’, får foretaget en såkaldt bæredygtighedsscreening med fokus på energiforbrug, miljø og produkter. Screeningen identificerer, hvor butikken kan sætte ind for at blive mere bæredygtig, og munder ud i en bæredygtighedsplan med konkrete punkter, butikken skal arbejde med. Der afholdes desuden netværksmøder, hvor de deltagende butikker får mulighed for at sparre med hinanden og få indspark fra bæredygtighedseksperter.

Vil du vide mere?

Kontakt Anders Du Mont-Thygesen på

[email protected]