19. april, af Mette Melchiorsen

Lykken ér el

Jeg havde ikke set den komme – at vi skulle investere i sådan en sag. Et transportmiddel, som helt åbenlyst henvender sig til den ældre generation, der med stort overskud kan overhale én op ad bakkerne, alt imens man (dødmisundelig) kæmper sig gennem trafikken med dryppende sved, ildrøde kinder og åndenød. Jeg blev klogere – og nu kan vi ikke undvære den!
Foto: www.cargokid.dk

Der stod vi så efter endt barsel. En familie på fire med to fuldtidsstillinger – ét af dem udenbys – et børnehavebarn og et dagplejebarn, geografisk placeret i hver deres ende af byen, og bestræbte os på at lægge en plan for de logistiske udfordringer, vi stod overfor med kun én bil.

Jeg ved godt, at der er tale om et scenarie, som udspiller sig for mange af os, men jeg har bare altid haft den indstilling til livet, at jeg vil se og tilbringe så mange vågne timer af døgnet som muligt med min familie, og dem jeg holder af. Man kunne hurtigt fristes til at tænke, at en bil nr. 2 var løsningen – den ultimative luksusudgave – meeeen vi blev heldigvis klogere!

Når man bare MÅ eje

Et tilfældigt møde med min søsters ladcykel, et par år forinden, gjorde udfaldet. En cykel som viste sig at være skøn at køre på, med god plads til både barn, (u)nødvendigt habengut og ikke mindst at være en genial måde at komme fra A til B på – og endda på en miljøvenlig facon.

Vi MÅTTE bare eje én! Et overordnet krav fra min side var dog også at slippe for den dryppende sved, de ildrøde kinder og det galoperende hjerte, som blot ville være tiltagende med to unger ombord. Valget faldt derfor ikke på en helt almindelig ladcykel, men en ELDREVET ladcykel! Ja kald mig bare miljø-/arbejdsskadet, men det er simpelthen den bedste investering, vi har gjort os.

Desuden er det væsentligt at pointere det økonomiske aspekt i sådan en sag. Det tiltalte os ikke ligefrem at smide penge efter benzin, diverse afgifter, parkering og bunkevis af værkstedsregninger, når udgifterne ved en cykel var betydeligt lavere.

Cyklen opfylder dermed (næsten) alle vores krav, for at få hverdagen til at hænge sammen, og så giver den glade unger. De ELSKER at fræse rundt i den, og mundvigene vender gerne nedad på de dage, hvor de skal fragtes til og fra institution i bil. Vores yngste kommer tillige slæbende med sin cykelhjelm, når han mener, det er ved at være tid til en tur i vognen. Jeg skal da heller ikke være bleg for at indrømme, at det føles enormt befriende at suse forbi medcyklisterne, der prustende og pustende står op i sadlen for at forcere bakkerne? Og hvem har ikke drømt om evig medvind på cykelstien?

Fysisk udfoldelse på en trehjulet

Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg aldrig cyklet så meget i mit liv, som jeg gør nu. De 6 kilometer til og fra arbejde synes pludselig som en smuttur – og med to unger ombord er det ingen sag at komme frem. Jeg får en energiindsprøjtning fra morgenstunden og kan tydeligt mærke, at jeg er langt mere frisk i knolden resten af arbejdsdagen end normalt. Og på de dage – hvor man har haft hovedet under armen og glemt at lade batteriet op henover natten – må man lægge lidt ekstra energi i bentøjet og mærke pulsen stige en anelse. Men det er vel også sundt – og selvforskyldt!? Sagen er den, at vores el-ladcykel ”kun” har en rækkevidde på 35-40 km pr. opladning, hvor den faktiske rækkevidde afhænger af både vindforhold, belastning, kørestil og kørebane. Og når man, som jeg, glædeligt bruger BOOST-knappen for at fastholde den gode fart på cykelstien, så tærer det altså en del på batteriets ydeevne!

Til trods for at cyklen er eldrevet, kan jeg alligevel sætte et flueben ved fysisk udfoldelse, på de dage hvor jeg suser afsted på jernhesten. 30 minutter på el-cyklen giver nemlig den mængde af moderat fysisk aktivitet, som Sundhedsstyrelsen anbefaler, at vi dyrker dagligt for at undgå livsstilssygdomme. Og hvad der helt præcist ligger i de anbefalinger, kan du læse mere om her.

Ja, jeg får det næsten til at lyde som en eller anden klam salgstale, men det er så sandt, som det er sagt – lykken ér en el-cykel!

Har I to biler, eller hvordan løser I hverdagslogistikken hjemme hos jer? Overvejer I at investere i en el-cykel, eller er der noget, som afholder jer fra at gøre det?

Har du en god historie, som du gerne vil dele?

Har du en grøn historie, som du gerne vil dele? Så deler vi den gerne her på siden, så den kan komme andre til gode.

Send din historie

En historie der
er værd at dele

Har du en historie der er værd at dele?
Så deler vi den gerne her på siden, så den kan komme andre til gode