15. februar, af Michelle Jørgensen

Dine spisevaner kan gøre en verden til forskel

Danmark oplever netop nu et øget fokus på vegetarisk- og plantebaseret kost, og det er en rigtig god nyhed for vores klode. Kød – især fra drøvtyggere som køer og får - er nemlig blandt de helt store klimasyndere.

Når det kommer til miljøforandringer, kan vi alle gøre en stor individuel forskel, og det kan endda gøres fra vores eget hjem. Det kan f.eks. være gennem de valg vi træffer, når vi handler ind og laver mad. Men det kan være svært at finde hoved og hale i, og derfor har vi udarbejdet 5 nemme råd til at skære ned på dit kødforbrug i hjemmet, der bare er én måde hvorpå du kan mindske din klima- og miljøbelastning gennem dine spisevaner.

 

1. Reducer mængden af kød i dine retter

Hvis du ønsker at skære ned på dit kødforbrug, men ikke fuldstændigt udelukke kød fra dine måltider, kan du erstatte en del af kødet i dine hverdagsretter med grøntsager. I helt almindelige retter som f.eks. lasagne eller spaghetti kødsovs kan du erstatte 30% af kødet med grøntsager såsom gulerødder, aubergine, squash eller stort set hvilke som helst andre grøntsags rester du har liggende i køleskabet. På denne måde får du sneget mere grønt ind i din kost, du får tømt køleskabet og du formindsker dit kødforbrug. Dette er givende for både din sundhed, miljøet og din økonomi.


2. Y-tallerkenen

Ved at bruge Y-tallerken metoden til dine måltider, kan du gøre dine portioner af kød mindre. Således vil din tallerken være 2/5 fuldkornsprodukter eller kartofler, 2/5 grøntsager og kun 1/5 kød eller fjerkræ (Sundhedsstyrelsen 2017). På den måde bliver dit kødforbrug formindsket, mens du stadig får afdækket dine anbefalede kost behov.


3. Kødfridag eller kødfrit måltid

Det kan være svært at gå fra at måltiderne ofte er centeret omkring kødet til at skulle reducere eller helt udelukke det. Som udgangspunkt kan der indføres en enkelt dag om ugen hvor du spiser kødfrit. Kødfrie måltider har vist sig at have en kæmpe indflydelse på vores individuelle CO2-udslip, og et kødfrit måltid behøver bestemt ikke at være kedeligt, se f.eks. vores tidligere indlæg ’Mad, der giver dig en god smag i munden’. Derudover viser en undersøgelse lavet af Penge Magasinet på DR1 i 2016, at en familie på fire kunne spare over 4000kr og omkring 1040 kilo CO2 årligt ved at have en kødfri dag i løbet af ugen. En enkelt kødfridag om ugen har altså en stor påvirkning på både miljø og økonomi.


4. Low impact meats

Men vi ved også godt, at det kan være svært at bryde vaner! Kød fra drøvtyggere belaster klimaet i langt højere grad end fisk og fjerkræ gør, så det er en oplagt mulighed at få inkorporeret disse mere i hverdagskosten. Fisk indeholder f.eks. fiskeolier, selen, jod og D-vitamin som kroppen har brug for, og belaster samtidigt miljøet mindre end en rød bøf. Derudover så anbefaler Sundhedsstyrelsen faktisk, en del mindre kød end den gennemsnitlige dansker spiser ugentligt; Vi anbefaler, at du højst spiser 500 g tilberedt kød fra de firbenede dyr, det vil sige ko, gris, lam og kalv om ugen. Det svarer til to til tre varme måltider” (Sundhedsstyrelsen 2017). Det giver altså på mange måder god mening at justere måltiderne, således at kødet til tider kan skiftes ud med fisk eller fjerkræ eller helt udeblive fra måltidet.

 

Tabel 1: CO2 udledningen i kg. fra dyr

 

 

5. Kød er ikke den eneste kilde til protein

En sejlivet myte er, at vi mennesker kun får protein igennem kød, hvilket selvfølgeligt ikke er sandt. Du kan erstatte kød med mange andre fødevarer såsom linser, kikærter, kidney beans, bønner og tofu, og indtage samme mængder af protein. Det er en god idé at have nogle af disse proteinkilder på lager, så de let og hurtigt kan inkorporeres i dine måltider enten som køderstatning eller tilbehør. Derudover indeholder en plantebaseret kost eller plantebaseret madblanding* også mange andre gode ting for kroppen såsom flere vitaminer, kostfibre, antioxidanter og vigtige mineraler.

 

 

Opsummerende så er der mange mulige tiltag og muligheder for at reducere dit kødforbrug, her kogt ned i 5 nemme råd, der både gør godt for miljøet, din økonomi og sundhed.

Hvis du er interesseret i mere lignende denne artikel, kan du finde opskrifter, information og inspiration i nogle af vores tidligere blog indlægs f.eks. ’En kødfri dag gør en stor forskel’ og ’Mad, der giver dig en god smag i munden’.

 

 

Har du en god historie, som du gerne vil dele?

Har du en grøn historie, som du gerne vil dele? Så deler vi den gerne her på siden, så den kan komme andre til gode.

Send din historie

En historie der
er værd at dele

Har du en historie der er værd at dele?
Så deler vi den gerne her på siden, så den kan komme andre til gode